Parti-Parti Komponen Di P.Pinang Harus Bersatu Menghadapi PRU13

Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang Saudara Teng Chang Yeow memaklumkan
parti-parti komponen dalam Barisan Nasional hendaklah bersatu bagi menhadapi pilihanraya yang ke 13 nanti.

Beliau juga meminta supaya pemimpin-pemimpin Barisan Nasional memahami bahawa kuasa mutlak menentukan kekuasaan teletak dalam tangan rakyat. Justeru itu, Parti-parti Barisan Nasional harus memahami dan berkerja menjurus kepada memenangi hati rakyat dalam pemilihanraya ini.

Beliau memaklumkan, perjumapaan telah diadakan dengan Pegerusi MCA P. Pinang YB Dato’ Sri Ng Yen Yen, dan beliau bersetuju dengan ketetapan bahawa sekiranya ahli-ahli bawahan UMNO, MCA, Gerakan, MIC dan PPP membuang masalah peselisihan sesama sendiri maka Barisan Nasional Pulau Pinang mempunyai peluang memenangi pilihanraya ke 13 di Pulau Pinang. Ini adalah kerana bilangan ahli MCA dan Gerakan sahaja merangkumi 25% hingga 35% dari bilangan pengundi negeri Pulau Pinang.

“Dalam masa 4 tahun ini,pemimpin Pakatan Rakyat hanya pandai memburuk-burukan Barisan Nasional dengan tuduhan yang tidak berasas serta bertanggungkawab. Berlainan dengan Barisan Nasional yang sentiasa menjaga kebajikan rakyat tanpa mengira bulu, contohnya dengan Bantuan BR1M, tetapi Pakatan Rakyat memberi bantuan RM100 dengan memilih pengundi-pengundi sahaja untuk memancing undi.”

“Dari sudut pembandingan ini, kita dapat lihat bahawa BN lebih telus dari aspek pemberian bantuan kepada rakyat.”

Ucapan ini dibuat oleh Pengerusi BN P. Pinang Teng Chang Yeow pada 16 September 2012 bertempat di Majlis Pelancaran Semboyan Dibunyikan BN Bahagian Nibong Tebal, Persidangan Perwakilan Tahunan UMNO Bahagian Nibong Tebal bersempena Sambutan Hari Malaysia ke 46.

Kehadiran ahli-ahli komponen BN adalah seramai 1,500 orang.

Teng Chang Yeow berkata, dalam masa 4 tahun ini, kita telah belajar dan menerima hukuman yang diberi oleh rakyat Pulau Pinang dengan hati terbuka. Ini terbukti bahawa mana-mana parti yang memerintah hendaklah mendahulukan kepentingan rakyat.”Rakyat Didahulukan” , Negeri Pulau Pinang bukanlah hak mutlak mana-mana parti tetapi ianya kepunyaan rakyat.

Beliau juga kata, dengan siapnya jambatan Pulau Pinang yang kedua yang mehubungi Pulau dengan Seberang Perai Selatan , ianya akan membantu penumbuhan senario ekonomi ke kawasan berkenaan.

Pengerusi Barisan Nasional Barisan Nasional Nibong Tebal Datuk Zainal Abidin bin Osman berkata UMNO sekarang sedang mentranformasikan parti ini, bagi memajukan pendekatannya dengan rakyat. UMNO juga telah meruntuhkan tembok pemisahan ideologinya dengan pendekatan yang baru, seperti menjemput Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang dan ahli-ahli BN ke majlis perasmian mesyuarat UMNO bahagian Nibong Tebal.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang memaklumkan bagi mendapat sebuat kerajaan yang aman, ahli-ahli UMNO harus membuka minda dan transformasikan cara pemikiran yang lama supaya menerima kaum-kaum lain duduk bersama-sama mentadbir negeri ini.

“Untuk memenangi pilihanraya kita tidak boleh harap dengan undi satu kaum sahaja. Seperti di Parlimen Nibong Tebal terdapat kawasan lokaliti yang mempunyai 80% hingga 90% pengundi melayu menyokong. Tetapi terdapat juga di kawasan berkenaan yang dimana terdapat juga pengundi cina dan india, jikalau BN tidak boleh memperolehi 20% keatas undi daripada mereka, maka BN tidak boleh memenanginya.”

“Kebanyakan pengundi-pengundi di Parlimen Nibong Tebal adalah terdiri daripada peniaga-peniaga. Kemajuan ekonomi dan pembangunan di kawasan tersebut adalah penting bagi mereka supaya perkembangan ekonomi perniagaan mereka akan meningkat dengan pesat.”

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri P. Pinang Dato Zainal Abidin memaklumkan apa saja pengumuman yang dibuat oleh Pengerusi BN P. Pinang Teng Chang Yeow, akan disokong penuh oleh UMNO setelah perkara itu dibincang dan ambil keputusan dalam mesyuarat Barisan Nasional.

Satu-satunya contoh adalah Pelabuhan Bebas yang dicadangkan oleh Barisan Nasional Negeri,dan bukan seperti yang ditohmahkan oleh Pakatan Rakyat iaitu datangnya daripada parti Gerakan Pulau Pinang.
Modul polisi pelabuhan bebas yang baru adalah berlainan dari konsep polisi pelabuhan yang lama. Konsep ini yang direkabentuk oleh Barisan Nasional Negeri Pulau Pinang akan diangkat ke peringkat kerajaan pusat untuk mendapat persetujuan dan kelulusan.

Dato Zainal berkata pilihanraya kali ini tidaklah sama seperti pilihanraya yang sudah-sudah. Ini kerana kita terpaksa hadapi tentangan yang hebat dari parti lawan. Walaubagaimana pun, Barisan Nasional Pulau Pinang sudah bersiap sedia untuk menhadapi pilihanraya umum yang ke 13 pada bila-bila masa yang akan berakhir pada bulan Apirl 2013.

"Parlimen Nibong Tebal mempunyai 25 pusat peti mengundi oleh yang demikian beliau mengarahkan ahli-ahli barisan nasioanal supaya mengunakan pusat-pusat ini sebagai bilik gerakan setempat untuk mengatur dan merangka strategi bagi menhadapi propaganda musuh-musuh dari parti lawan."

Posted in |

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...